Als je aan het einde van de looptijd de auto weer inlevert, dan wordt de staat van de auto bekeken. De algemene voorwaarden (artikel 61) zeggen hierover:
‘Bij inlevering van het voertuig beoordeelt een medewerker van de leasemaatschappij of van het bedrijf waar het voertuig ingeleverd moet worden, samen met u of het voertuig beschadigd is, schoon is en of alle bij het voertuig afgeleverde toebehoren, onderdelen en documenten aanwezig zijn. Het resultaat van die beoordeling wordt vastgelegd in een innamerapport. U bent niet verplicht aanwezig te zijn bij die beoordeling, maar als er een verschil van mening ontstaat over de juistheid van het innamerapport, moet u bewijzen dat het rapport onjuist is.’
Je kunt door de leasemaatschappij aansprakelijk worden gesteld voor schades, die bij inname vastgesteld worden. Het is mogelijk dat bijvoorbeeld vlekken in het interieur of ontbrekende documenten als schade gezien worden. In de Algemene voorwaarden (artikel 62) staat onder meer:
‘In het Innameprotocol is een omschrijving opgenomen van de bij de inname van voertuigen meest geconstateerde schades en verontreinigingen. Daarbij is telkens vermeld in hoeverre dergelijke schade voor uw rekening komt. Staat de schade niet vermeld in het Innameprotocol, dan hanteert de leasemaatschappij onderstaande maatstaven. Verontreinigingen en schades die niet zijn omschreven in dit Innameprotocol komen voor uw rekening als die bij zorgvuldig gebruik van het voertuig naar redelijkheid niet als normaal zijn te beschouwen. Daarbij wordt rekening gehouden met de tijdsduur waarin u binnen de leaseperiode het voertuig in gebruik hebt gehad en het aantal kilometers dat er in de leaseperiode mee is gereden.’
Als je het niet eens bent met het oordeel van de leasemaatschappij dat de vastgestelde schade in rekening wordt gebracht of een deel van het bedrag daarvan, dan kun je volgens de algemene voorwaarden (artikel 64) het volgende doen:
‘In die gevallen kunt u binnen 1 week na de verzending van het bericht van de leasemaatschappij de leasemaatschappij schriftelijk in kennis stellen van uw bezwaar.’
De leasemaatschappij schakelt dan een expert in. Kom je er daarna nog niet uit met de leasemaatschappij, dan kun je terecht bij de Geschillencommissie.