Als een consument in betalingsproblemen komt en vraagt om een betalingsregeling. Waar moet je dan vanuit de regels vanuit het keurmerk op letten?

Betalingsproblemen vallen uiteen in: 

  • De consument meldt tijdig en schriftelijk onderbouwd dat hij niet langer in staat is om aan de maandelijkse verplichtingen te voldoen. Als de leaseovereenkomst moet worden opgezegd dan is de leasemaatschappij gehouden om samen met de klant te kijken naar een regeling voor de betaling van de opzeggingsvergoeding.  
    Als de afspraken netjes worden nagekomen, is een registratie bij BKR niet aan de orde. 
     

  • Als de consument – ook na herinnering hieraan - nalatig is geweest bij de betaling van de maandelijkse termijnbedragen, dan kan de leasemaatschappij de leaseovereenkomst ontbinden. Wel moet de klant via een aangetekend schrijven eerst in de gelegenheid worden gesteld alsnog binnen 14 dagen te betalen. Ook moet de ontbindingsvergoeding worden vermeld. 
    Betalingsachterstanden zonder toestemming van de leasemaatschappij > 2 maanden moeten bij BKR worden geregistreerd. De consument moet hierover vooraf worden geïnformeerd.

 

De leasemaatschappij mag op basis van het ‘Besluit vergoeding voor buitengerechtelijke incassokosten’ een bedrag incassokosten in rekening brengen. De consument moet hierover in de aanmaning vooraf worden geïnformeerd. 

Algemene voorwaarden