Kun je bij schade aan banden (zoals bijvoorbeeld een spijker in de band) op basis van het restprofiel de schade doorbelasten aan de consument? Is dat geregeld in de voorwaarden van het keurmerk?
Een spijker in de band wordt gezien als schade hetgeen een eigen bijdrage met zich meebrengt. De schade doorbelasten op basis van het restprofiel is gunstig voor de consument, omdat de consument dus niet de volledige band krijgt doorbelast, maar bijvoorbeeld bij 5 mm restprofiel en dus nog 40% van de kosten. Let op! Dit is wel altijd tot de maximale hoogte van de eigen bijdrage.
Over de berekening van de schade op basis van het restprofiel is in de algemene voorwaarden niets beschreven. Binnen het keurmerk mag je als leasemaatschappij de consument altijd een beter aanbod doen dan de algemene voorwaarden voorschrijven.
Waarom wordt het gebruik van winterbanden niet verplicht gesteld binnen het keurmerk?
Veel klanten gebruiken hun private leaseauto uitsluitend in Nederland. In Nederland bestaat geen verplichting voor het rijden met winterbanden. Het rijden op zomerbanden is ook zeker niet onveilig, in ieder geval niet onder de normale winterse omstandigheden. Vanuit het keurmerk is er dan ook geen reden om een verplichting aan de deelnemers op te leggen om winterbanden te faciliteren of te promoten. Zeker niet nu het rijden op twee verschillende sets banden wel kostenverhogend werkt